JavaScript Menu, DHTML Menu Powered By Milonic
איך להשיג התייעלות ומצוינות תפעולית ברת קיימא?

במשך שני העשורים האחרונים התפיסה הרווחת בקרב יועצים ואנשי איכות טענה כי מתודולוגית ה Lean המתמקדת בהתייעלות ו SIX SIGMA המתמקדת בשיפור איכות הינן מנוגדות זו לזו. אך, בשנים האחרונות מתודולוגית ה LEAN & SIGMA, המתבססת על שתי המתודולוגיות הנ"ל, מאפשרת לארגונים להתמקד בשיפור האיכות של התהליכים הקריטיים להצלחת אסטרטגיית הארגון תוך התייעלות במשאבים המושקעים בהם. המתודולוגיה צברה תאוצה והפכה כיום לאחת ממתודולוגיות ההתייעלות התפעולית המובילות בארגונים במגוון ענפים, כגון: תעשייה ותשתיות, תקשורת, פיננסים וביטוח ואף בארגונים רבים מהסקטור הציבורי. אם זאת, ארגונים נוטים להתעלם מעד למחצית מפוטנציאל החיסכון בעת יישום יוזמות שיפור המבוססות על המתודולוגיה. המאמר הבא מציג כיצד ניתן על ידי מיקוד בצדדים הרכים של יוזמות
ה LEAN & SIGMA, להשיג התייעלות תפעולית משמעותית, מדידה וברת קיימא.

במשך שני העשורים האחרונים התפיסה הרווחת בקרב יועצים ואנשי איכות טענה כי מתודולוגית ה Lean המתמקדת בהתייעלות ו SIX SIGMA המתמקדת בשיפור איכות הינן מנוגדות זו לזו.

השימוש במתודולוגיה LEAN מאפשר התייעלות וחסכון משמעותיים לצד שיפור ביצועים מתמשך, בין היתר בתחומים כגון: הקטנת זמני תגובה - LT ו TTM, הקטנת מלאים, קיצור תהליכי שירות ועוד.המתודולוגיה והכלים הנלווים: TQM, S5, SMED, KANBAN, KAIZEN ועוד. נגזרים מאסטרטגיית הארגון ומתמקדים בביצוע הפעולות, ורק הפעולות, המוסיפות ערך ללקוח. הגישה מתאימה לכלל התהליכים והפעילויות המבוצעים בארגון ללא קשר לענף הפעילות או היחידה הפונקציונאלית המבצעת.

השימוש ב-Six Sigma  מאפשר חיסכון מדיד, משפר את איכות המוצר ומייעל את מערכת קבלת ההחלטות בכל רובד בארגון: בקרה ואדמנסטרציה, שיווק ומכירות, מו"פ, ייצור, לוגיסטיקה ועוד.
ה Six-Sigma משפר תהליכים תוך התחשבות באסטרטגיית הארגון, באילוצי המציאות - תחרות גלובלית, בדרישות הלקוח - מהיר יותר, זול יותר וטוב יותר, ובמשאבים הזמינים לארגון - כ"א זמין, תקציבים וכדומה.

אך, בשנים האחרונות מתודולוגית ה LEAN & SIGMA, המתבססת על שתי המתודולוגיות הנ"ל, מאפשרת לארגונים להתמקד בשיפור האיכות של התהליכים הקריטיים להצלחת אסטרטגיית הארגון תוך התייעלות במשאבים המושקעים בהם. המתודולוגיה צברה תאוצה והפכה כיום לאחת ממתודולוגיות ההתייעלות התפעולית המובילות בארגונים במגוון ענפים, כגון: תעשייה ותשתיות, תקשורת, פיננסים וביטוח ואף בארגונים רבים מהסקטור הציבורי.

מאידך, נוטים ארגונים להתעלם מעד למחצית מפוטנציאל החיסכון בעת יישום יוזמות שיפור המבוססות על מתודולוגיה זו. חלקם מכוונים נמוך מדי, אחרים מדשדשים ע"י יישום Lean ושיטות שיפור אחרות, מבלי לזהות איך מערכות ניהול ביצועים אחרות או מכשולים בתרבות ובאקלים הארגוני עלולים לערער אותן. ישנם כאלה שלא מודעים מספיק לערכה של רמת המעורבות של ההנהלה הבכירה ומטילים את האחריות לתהליך השינוי על מומחי ה Six Sigma שלהם -  אנשי מקצוע מוכשרים אך לעיתים קרובות חסרים את הסמכות, היכולות הניהוליות או פשוט מעטים מדי בשביל להטמיע את השינוי.

האתגר הרחב יותר הוא שילובם של כלים וגישות "קשיחים", כמו ייצור בגישת Just in time, עם הצד ה"רך" הכולל פיתוח מנהיגים אשר מובילים תהליכי שינוי וגורמים לתועלות ההתייעלות התפעולית להיות אמיתית וברת קיימא.

רך הוא קשה

קשה לגרום לשינוי תפעולי לשרוד לאורך זמן. התפעול מהווה לרוב את המספר הרב ביותר של עובדי החברה ובעל הגיוון הרחב ביותר ברמות הכישורים. לעיתים קרובות מפוזרות היחידות ברחבי העולם, פועלות באופן עצמאי, בעלות תרבויות ארגוניות שונות וניצבות בפני לחצים שונים מצד לקוחות, מתחרים ורגולציה. מרכיבים אלה מקשים על מאמצי עיצוב ויישום יוזמות התייעלות תפעולית. כתוצאה מכך, ארגונים רבים מדגישים את הפן הטכני על פני הפן הארגוני שיוזמות אלו.

התעלמות מהצד ה"רך" מקטינה משמעותית את סיכויי ההצלחה של כל יוזמה שהיא. חלק מהחברות ממהרות ליישם את הכלים מבלי להבטיח ראשית כי עובדיה (ומנהליה) מוכנים לעבוד ולהוביל לדרכים חדשות ושונות. במקרים מסוג זה, "עייפות היוזמות" ואפילו חוסר אמון עלולים לחלחל ותועלות ההתייעלות מתחילות לדעוך עם המעבר של מומחי היישום לפרויקטים אחרים. לפעמים יוזמת שיפור שכזו נראית מוצלחת בהתחלה, אך מאוחר יותר מתגלה שהיא אינה מספקת את יעדיה העיקריים של החברה.

תחילת הדרך: הצב שאיפות גבוהות

חברות מובילות מתייחסות למרכיבים הרכים יותר של יוזמה לאורך כל מהלכה, החל בשלב המוקדם של קביעת השאיפות אליהן חותרים, השלב בו ההנהלה הבכירה מזהה את מטרות המפתח ומתחילה לתקשר אותן. דבר זה עוזר לחברות לגבש בסיס איתן לשינוי ולקבוע שאיפות יותר ברות השגה, אך לרוב גם גבוהות ומאתגרות יותר, מאשר יכלו אם לא היו פועלים בדרך זו.

לגרום לשינוי להתרחש

אחרי שחשבו איך התרבות ושאר מרכיבי הארגון ישפיעו על מטרות יוזמת השיפור, מוציאות החברות הגדולות את אשר למדו אל הפועל. הן קוצרות הישגים גדולים וממושכים יותר ע"י איזון בין מרכיביה הקשיחים והרכים של יוזמת השיפור ופיתוח מנהיגות ה-Lean של מנהלי הקו בארגון.

בליבן של רוב יוזמות ההתייעלות התפעולית נמצאים מומחי ה-Lean וה- Six Sigma וסוכני שינוי נוספים שהובאו על מנת להציג רעיונות וגישות חדשים ולהוביל את הארגון למצוינות תפעולית ולהלך רוח של שיפור מתמיד. חברות לרוב פוסעות בנתיב זה מכיוון שהוא נראה קל יותר, מאשר לערב משמעותית את מנהלי הקו. הדד-ליינים של רצפת הייצור הם נוקשים, מנהלי הקו עסוקים ורבים מהם חסרים את הכישורים להוביל יוזמות גדולות. לכן, גורסים חלק מהמנהלים, על מנהלי הקו להתרכז בפעילות היומיומית השוטפת.

אך זוהי טעות. שינוי רחב היקף דורש את מעורבות כל העובדים ומחייב שכולם יחשבו יפעלו בצורה שונה. חברות המשתמשות רק במומחים על מנת לנהל תכניות שינוי עשויות להיות מוצלחות במידה מוגבלת. ע"י הוצאת האחריות אל מחוץ למעגל העובדים מפספסות חברות אלה הזדמנויות משמעותיות. ברגע שהפירות הנמוכים נקטפו, מתחילים העובדים לזלוג חזרה אל מנהגיהם הישנים ויוזמות השיפור מתמסמסות. מומחים יכולים להטמיע שפה או כלים טכניים חדשים אך לעיתים רחוקות יוכלו להטמיע את הרצון לשינוי התנהגותי קבוע.

כאשר חברה מסיטה את תשומת הלב של מנהלי הקו מכיבוי שריפות, מפתחת את כישורי המנהיגות שלהם ומצפה מהם ליותר, התועלות גדולות יותר ומאריכות ימים. כמובן, שמומחים מהווים עדיין גורם מקשר חיוני, אך כעת הם עושים זאת כמורים, מאמנים ומנחים. מנהלי קו נמצאים במיקום טוב יותר להובלת מאמצי שינוי ולשימוש כמודלים לחיקוי לטווח הארוך. עליהם להיות מחויבים ואחראיים להיות כאלה.

על מנת להפיק את המיטב מיוזמות התייעלות תפעולית גדולות, מסתכלות חברות מובילות מעבר להיבטים הטכניים של Lean  ו- Six Sigma ומאמצות את ההיבטים "הרכים" יותר בתהליך. שילוב הפיתוח של יכולות טכניות עם מיקוד בפיתוח וטיפוח היכולות הארגוניות שמעודדות התייעלות, יכול לעזור לחברות להשיג תוצאות משמעותיות וברות קיימא.

דף הבית
 

הרשמה לניוזלטר של האיגוד

נשמח למסור פרטים נוספים 
למעוניינים ולהעמיד לרשותכם את שירותנו בתחומי הפעילות השונים.

האיגוד הישראלי לאסטרטגיה

מזכירות האיגוד
ת.ד. 932, רעננה
טל': 09-7712028
פקס: 09-7712026
או בדוא"ל:
info@strategicforum.net
 
 

 

 

Built by XEDDEX